تدبر آية....(الكلم الطيب) 3 من [ امانى يسرى محمد ]

قصص - حكايات - روايات

القصص والرويات، قصيرة , طويلة,قصص الانبياء , منتديات قصص ، اجمل القصص اروع القصص ، اجمل الروايات ، قصص قصيره ، قصص طويله ، رويات قصيره ، رويات طويله ، قصص عدلات ، قصص الوفاء ، قصص مخيفه ، قصص محزنه ، قصص عجيبه ، رويات، رويات عدلات ، قصص الانبياء ، القصص العربية ، قصص واقعيه ، قصص اطفال ، روايات للاطفال ، مكتبة القصص ،القصص والروايات ، قصص غريبه ، قصص دينية ، قصص حقيقيه ، قصص مضحكة ، قصص مؤثرة ، قصص خيالية ، اغرب القصص قصص الصحابة ، مواقع قصص ورويات2020.

نسخ رابط الموضوع
https://vb.kntosa.com/showthread.php?t=10664
21952 29
انواع عرض الموضوع
10-23-2019 12:55 AM
#1  

1488قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك


قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك kntosa.com_25_18_154
القصة: {بحكي حكايتگ}
{الحلقة الأولي} (1)
قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك kntosa.com_22_19_157

*في مكان ما...صوت ضرب نار كبير ودوشة وناس بتجري...وشابين واقفين في الناس بيضربوا نار...*
الشخص١ :خلي بالك هااا..
شخص٢: متقلقش....
ويكملوا ضرب نار...ومرة واحدة شخص يضرب رصاصة..
شخص١: حااااااسب ويقف قدامه...
يتصاب ويقع في الارض...
شخص٢: لا لا فوق ونبي فوق اوعي تسبني لوحدي انا ماصدقت لقيتگ لية هتبعد عني قوم ونبي متبعدش عني...لاااااااااا
(باگ)
في أوضة بنت نايمة علي السرير وباين علي وشها الإرهاق وبتعرق.....
تقوم من النوم مفزوعة
مليكة: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.....
(مليكة بنت جميلة ورقيقة جداااا عندها ٢٢ سنة في كلية هندسة اخر سنة ليها في الكلية..شاطرة جداا عينيها لونها ازرق لون البحر بشرتها بيضة..وشعرها طويل وناعم وعندها غمازات يجننوامامتها متوفية وملهاش اخوات)

تبص مليكة في الموبايل...تلاقي لسة بدري علي ميعاد الجامعة..تسمع اذان الفجر بيأذن.تقوم تتوضي وتصلي..
بعد اما تخلص صلاة...
مليكة: يارب انت الي عالم بحالي انا تعبت من الكوابيس دي نفسي اعرف هي دي حقيقة ولا لا اقف جمبي يارب انا مليش حد غيرك اشكيلوا...وتعيط ..
تخلص مليكة صلاة... وتقوم تقعد علي السرير بتاعها...وتمسگ صورة مامتها...
مليكة: لية سبتيني لية بعدتي عني...انا مش عارفة اعيش من غيرگ نفسي ترجعي تحضنيني تاني زي زمانانا عارفة أن انتي مكان احسن من هنا بس انا مش قادرة استحمل بعدگ عني مش قادرة استحمل كل الي بيحصلي...مش هنسيي يوم اما شوفتگ وانتي بتموتي كان احساس صعب اووي يا ماما..يارتني كنت مت معاكي ياريتگ كنتي خدتيني معاكي...وتفضل تعيط لحد اما تنام تاني...تصحي مليكة علي صوت تليفونها وهو بيرن
مليكة بتعب: الو أيوة يا مي..
مي: اي يا بنتي انتي مش جاية الجامعة ولا اي...
استوب لحظة(مي تبقي صاحبة مليكة من وهما صغيرين مع بعض في كل حاجة..مي في نفس سن مليكة بشرتها قمحي عينيها لونها عسلي وشعرها طويل بس مش ناعم..)
مليكة: لا انا جاية هقوم البس واجي...
مي: مالك يا مليكة فيكي حاجة..
مليكة: لا انا تمام متقلقيش...
مي: الكوابيس تاني يا مليكة..
مليكة بعياط: مش قادرة يا مي مش قادرة انا تعبت مش عارفة فيه اي...
مي:طب اهدي يا حبيبتي اهدي أن شاء الله خير ممكن تهدي بقي
مليكة: حاضر يا مي اسيبك انا بقي هقوم اغير هدومي عشان الحق اجي...
مي: ماشي يا حبيبتي ربنا يهديلك الحال يارب...
مليكة: يارب
تقوم مليكة تاخد دش وتلبس وتنزل تحت...
تروح عند السفرة...
مليكة: صباح الخير
وفاء من غير نفس: صباح النور
جاسم:صباح الفل يا مزة...
تبصله مليكة بقرف..
يجي فريد من وراها..
فريد: صباح النور يا حبيبتي..
(فريد يبقي ابو مليكة..عنده شركته الخاصة مخصصة في المعدات الطبية الي بتتوزع علي المستشفيات..بجانب شغله الي مش كويس الي هنعرفه مع أحداث القصة...)
(وفاء وجاسم ...وفاء تبقي عمة مليكة وجاسم يبقي ابنها.. وفاء طول عمرها بتكره مليكة ونفسها تجوزها لابنها جاسم..عشان تقدر تورث الفلوس بتاعت اخوها..جاسم شاب طايش عنده ٢٣ سنة وشغال مع خاله في الشركة...)نرجع لقصتنا
مليكة: يسعد صباحك يبابا
فريد: اقعدي يلا افطري...
مليكة: لا يبابا مليش نفس انا هروح الجامعة..
فريد: تمام فهد هتلاقيه مستنيكي براااا هيوصلك..
مليكة بصوت عالي: يبابا أمتي هتعرف بقي اني كبرت انا مش عايزة سواق خاص بيااا ولا الكلام دة انا عايزة اعيش حياتي براحتي..
فريد بحزم: انا قولت كلمة يا مليكة بدل والله مش هيبقي فيها جامعات خالص اتفضلي يلاا
تضايق مليكة من باباها وتمشي..
وفاء: طول عمرها فقرية زي امها
فريد: اسكتي يا وفاء انتي كمان.
وفاء:اتخرست اهو...
فريد: يلا يخويا انت كمان ولا ناوي تبات هنا يلا ورانا شغل..
جاسم: لا انا خلصت يلاااا
براااا الفيلا...
مليكة بقرف: صباح الخير..
فهد: صباح النور..
مليكة: اي مش هتفتحلي الباب..
فهد: حاضر يا فندم
مليكة وهي بتركب: شكرا
فهد: العفو
(يروح فهد يقعد في المكان المخصص للسواقة ويتحرك فهد بالعربية...يوصلوا قدام باب الجامعة..تنزل مليكة وترزع الباب، يضحك فهد علي منظرها...وبعد كدا يمسگ تليفونه....ويضحك بحزن ويبص في الصورة الي قدامه...)
فهد: ياااااه لو تحسي بياا لو تحسي بكل الحب الي بحبه ليكي من زمان وانا بحبك بقالك خمس سنين قدامي ومش عارفة أقولك حاجة ولا عارف اصارحگ بحبي ليكي بس مينفعش مينفعش والله اكيد هنساكي في يوم او يومين يمكن سنين الله اعلم...

ويقفل الموبايل بتاعه...ويفضل مستني مليكة تخلص...
استوب بقي شوية(فهد هو بطل قصتنا شاب عنده ٢٥ سنة وسيم جدااا..عنده لحية خفيفة وبعضلات وعنيه لونها رمادي..عايش مع مامته وباباه كام شغال سواق خاص عند فريد وتوفي ...)
في الجامعة تتدخل مليكة تحت أنظار الجميع لأنها كانت جميلة فعلا...
تقابلها مي وواحد صاحبهم...
مي:اي الي اخرگ كدا يا ست مليكة..
شادي:اي الجديد ست مليكة علي طول متأخرة...
مليكة: اي حيلكم مش كدا يجماعة اهدوا علياااا
مي:طب يلا عشان عندنا محاضرة للدكتور الرخم بتاع كل يوم ومش هيدخلنا لو اتأخرنا
شادي:يلا يا ست المجتهدة امشي قدامي..
مي:ايدگ متزقش طاااه
مليكة:معرفش هتفضلوا ناقر ونقير لحد امتي...
شادي ومي مع بعض: لا احنا التافهة بتجري في دمنا
تضحك عليهم مليكة ويكملوا ضحك ويروحوا المحاضرة...
في الشركة...
يدخل فريد مكتبه..
فريد يتصل بسكرتيرة..
السكرتيرة: أيوة يا فريد بيه
فريد: ابعتيلي محمد وجاسم دلوقتي حالا...
السكرتيرة: حاضر يا فندم..
بعد شوية يجي محمد وجاسم
يخبطوا...
فريد: ادخل..
محمد: أيوة يا فريد بيه بعتلنا..
فريد: اي اخبار البضاعة الناس الكبيرة مش هترضي ب اي غلط المرة دي
محمد: انا متابع مع الناس برا الي هيبعتوا البضاعة ليناااا وهي علي وصول..
جاسم: وانا خلصت اوراق الجمارگ وكل حاجة هتعدي من غير تفتيش...
فريد: تمام كدا شدوا حيلكم بقي ويلا روحوا شوفوا اشغالكم...
*يخرجوا من عند فريد*
(في مكان تاني في القسم، في أوضة المقدم ادهم)
"يدخل عليه أمين شرطة"
ادهم: اي يا امين فيه اي..
امين الشرطه: الواء حسين عايزاگ..
ادهم: طب روح انت وانا جاي وراك..
امين الشرطة: تمام يا فندم..
(يخرج امين الشرطة يقوم ادهم ويخرج يروح عند اللواء...)
*في الجامعة... يخرجوا التلاتة من المحاضرة...*
مي بتنفس: اخيرااا يااااه دي محاضرة تقيلة علي قلبي بشكل..
شادي: اهدي يا وحش
مليكة: بس يا عم انا عارفة هي علاجها اي...
شادي: الاكل اكيد..
مي: ايدا ايدا عرفتوا منين
مليكة: اسكتي ونبي عشان انتي عشرة سنين يعني اكيد عارفة انتي بتتعالجي ب اي
شادي: طب يلا بينااا علي الكافتيريا وعلي حسابي
مليكة: لا لا كدا كتير
شادي: عدوا الجمايل
يروحوا الكافتيريا...
*******
(في مكتب الواء...)
يدخل المقدم ادهم ويأدي التحية بتاعته...
الواء حسين: اقعد يا ادهم..
يقعد ادهم...
ادهم: أيوة يا فندم بلغوني أن حضرتك عايزني...
الواء حسين: اه عايزاك في موضوع مهم
اتمني القصة تعجبكم سيبوا رائيكم وشجعوني اني اكملها
لسسسسسسه باقى الحلقات








الكلمات الدلالية (Tags)
قصيرة, قصة, احكى, احكي, حكايتك, روايه


الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
شاي التركي بالرمان 2020 , طريقة تحضير شاي التركي بالرمان , مشروب شاي الرمان كنتوسه هانم مشروبات وعصائر طبيعية ومثلجات 0 07-31-2019 07:38 PM
مكياج سموكي2019,مكياج سموكي اسود وذهبي,مكياج سموكي ناعم,مكياج سموكي بني,مكياج سموكي خفيف لوسيندا ميك اب ومكياج 1 06-29-2019 12:09 PM
اجمل انتريهات وموديلات كنب تركي شيك جدا,كنب تركي مودرن,احدث موديلات الكنب اللف,موضة الكنب الكلاسيكي ام رونزا صالونات وانتريهات 2021 0 04-29-2019 07:27 PM
مكونات خبز البازلاما التركي هش ولذيذ,خبز المقلاة التركي المنزلي الراائع لجميع الاستعمالات2019 جودى المعجنات والفطائر 2 01-31-2019 01:31 AM
اسماء فيس بوك بالتركي,اسماء بنات ورجال تركي للفيس بوك,أسماء بنات تركي , أسماء تركية , أسماء تركية كنتوسه هانم تعليم لغات - loghat 1 01-12-2019 05:46 AM


الساعة الآن 08:14 AM


Powered by vBulletin® Version 3.8.11 Beta 4
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions Inc.
new notificatio by 9adq_ala7sas
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.

خيارات الاستايل

  • عام
  • اللون الأول
  • اللون الثاني
  • الخط الصغير
  • اخر مشاركة
  • لون الروابط
إرجاع خيارات الاستايل