منتدى كنتوسه

منتدى كنتوسه (https://vb.kntosa.com/index.php)
-   قصص - حكايات - روايات (https://vb.kntosa.com/forumdisplay.php?f=129)
-   -   عــودة الــقـزع قصة قصيرة 2019 (https://vb.kntosa.com/showthread.php?t=585)

ام رونزا 11-04-2018 03:59 AM

عــودة الــقـزع قصة قصيرة 2019
 
https://up.kntosa.com/uploads/kntosa...1817149424.png
عــودة الــقـزع
https://up.kntosa.com/uploads/kntosa...9677492071.jpg

https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...642698ca01.gif
،،
" مع كـل نهاية بزوغ القمر .يستقبل كلآ منا بداية فجرآ جديد ...بـجانب شمس ساطعه مع نهار دافئ .. حتي يعود " جـاسر " بطلنا المتعجرف . ذو شخصيه حازمه . يبدو علي ملامحه الوسيمه .. سيوف التأفف و الإقتناء .. علي الرغم من إلتفاف حواء إليه . وممُارسة كل منهم اللين و الإنجذاب نحوه . و هـذا عائد .. علي رسم ملامحه الوسيمه . و جسده الصلب فقط ! ولكن فى القلب . لا شئ يُسمي عنده بالحُب و التعاطـُف نحو الجنس الأخر .. يعيش فى أسوء الأحـوال . لا يملُكـ نقودآ كافي حتي يُنفق علي زوجته الجميله ذو ملامح شرقيه جاذبه
"سـجود "
الفتاه التى كانت تُرغب فى الزواج منه . مُنذ لقائهما الأول فى الصفوف الدراسيه بـجامعة القاهره ..حيث جذبت إنتباه " جـاسر " بطلنا المُتذمر . صاحب هواية الرمايه . التى يُمارسها مُنذ الصغر ..عشق ملامحها الرقيقه . اخلاقها المُتعاله ..
ولكـن ! كان الصعاب فى الأمر . بأن " سـجود " بطلتنا المُبتلاه من عائله ثريه . يمتلكـون من جميع الأشياء النصف ..
حتى رفض الإرتباطـ بها فى بادئ الأمـر لـ عدم . إنالة حبيبته ما تُريده ..حتى قبل الخمس سنـوات .. و سط الحرم الجامعي .. وقفت " سـجود " الجميله .. أمام المُتعجرف " جـاسر التركـ "
تُلقي إليه كلماتها الـرقيقه الحزينه العاشقه .. قـائلآ )

https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...642698ca01.gif
،
" سجود " أنا عملت معاكـ كُل محاولاتي . و إنت بترفض .. معني كده إنكـ مش باقي عليا يا جاسر !!
ـ جاسر بتنهد و خلع نظارته الشمسيه " سجود . أنا لو مجوزتكيش . إعرفي بأن أنا مش هتجوز خالص . و إنتى عارفه حُبي ليكي قد إيه !!
ـ سجود ببُكاء ساخر " أه فعلآ ! بأمارة إنكـ بتتهرب كل شويه منى. وحجة حضرتكـ دايمآ ليا بإنكـ فقير و انا غنيه . و مش عاوز ترتبط بيا علشان مذلكش فى يوم ..
و للأسف !! مش واثق من حُبي ليكـ و قد إيه انا بعشقكـ فعلآ

ـ جاسر بغضب " سجود أرجوكي . بلاش تتهمينى بـ حاجه مش فى دماغي اصلآ !
،
( تـابع بعشق حزن )
ـ سجود انا بحبكـ . ومحبتش غيركـ و الله العظيم . كل البنات إللي عاوزني ركنتهم علي الـرف علشانكـ ..لكن لو إجوزتكـ . مش هتعرفي تعيشي فى المستوى إللي كُنتي عايشه فيه مع أهلكـ ولا أأ
ـ فقاطعته سجود بغضب " مين قالكـ إن انا محتاجه حاجه من أهلي !! أنا خدت منهم كُل حاجه . و انا وحيدتهم و عايزين يفرحوا بيا بأي شكل . مش بنبُص علي مظاهر و لا شركات ولا فلـوس و الله . كُل إللي عاوزينه بس . إن حد يحبنى بجد و يكون طمعان فيا . مش فى فلوسي
ـ جاسر بحزم " و ده إللي من نحيتى ليكي يا سجود . وربنا عالم بـده
ـ سجود ببتسامه عاشقه و قبضت علي يده بـشده مُطالعه إلي أعينه العٍسلي " عارفه يا حبيبي و الله . أنا بحبكـ يا جاسر و مش عاوز حد يلمسنى غيركـ . و لا أعيش مع حد غير معاكـ . و اخلف منكـ ..
،
( تـابعت بـحُب دافئ )
ـ عُمرى ما هزعلكـ و الله يا جاسر . و هحافظ عليكـ و علي إسمكـ . لو صدر منى اى حاجه تزعلكـ . و قتها يبقي ليكـ الكلام
ـ جاسر بحُب " سجود إنتى مش محتاجه تبررى لى حاجه . لإن عارف و مُتأكد من حُبكـ ليا ..
لكن أنا طبعى وحش . مش بسمح لحد يشوف نفسُه عليا . مبحبش حد يجى علي كرامتى أبدآ . حتى لو من شخص بحبُه . وقتها بـ دوس علي الكُل . و ممُكن فى الوقت ده تكرهينى . و انا مش عاوزكـ تكرهينى يا سجود

ـ سجود ببتسامه جاذبه " لو كرهت العالم كُله . عُمرى ما أكرهكـ أبدآ يا جاسر
https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...642698ca01.gif
،
( لا يستطيع " جـاسر " العيش بدونها . أتقن فى هذا الوقت بأنها ملكته . و ملكة عرش ذاته . ولكن مازال علي سجيته التى تربي بها مُنذ الصغر . رفض أي شخص إنالة بـشئ مُطلب . يُنفق . و يرفض النفاق عليه ..حتى بعد مرور الوقت المطلوب . بعد تخرجهم من جامعة القاهره شُعبة تجاره .
تم مراسم زفاف ابطالنا " جاسـر " و " سـجـود " تحت سعادة كُل منهما . بعد موافقة أسرة سجود علي " جـاسر " بطلب الزواج من نجلتهما المُدلله .على الرغم من فقر حاله إلا ! إستقاء سجود به . و نظرة السعاده فى أعينها . جعلوا أسرتها يوافقون علي الزواج من حبيبها ..
........
علي فراش العُرس . ذو الأثاث القديم الكلاسيكي . الذي تم إختياره بُنائآ علي رغبة " جـاسر " بجانب تقلص المال معه ..
يجلس عاريآ الـصدر . يقُبل حبيبته بـعشق تام .
لمست شفتيه الناعمه وهي تلف ذراعيها حول عنقه . الذي به نوع من السلاسل الفضه . مما قبضت عليه " سـجود " برقه مُفرته قائله إليه )

،
ـ سجود بـرقه " جاسر
ـ جاسر ببتسامه عاشقه و يُقبلها " عيون جاسر
ـ سجود بتساؤل " إنت ليه دايمآ بتلبس سلاسل . حرام يا حبيبي و الله
ـ جاسر بغمزة عين " طبعي كده و إستايلي من صُغري .. ده غير إن إللي يلبس فضه فى الدُنيا يتحرم منها فى الأخره . و انا مش عاوزاها فى الأخره
ـ سجود " أيـوه يا حبيبي بس أأأ
ـ فقاطعها بـحزم " سجـــود !! أنا مش عاوز كلام فى الموضوع ده نـهائي .
ولا عاوزاني أزعل منكـ !!

ـــ
( رد فعلها فى هذا الـوقت . كان الصمت بالفعل . فـ هي تعلم طـبع هذا المُتعجرف . ولكـن ! ما زالت تعشقه و بـشده
https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...642698ca01.gif
،
( تجلس يومآ أمام التـلفاز . تضع رأسها علي قدم حبيبها . كان يلعب فى خصُلات شعرها الغزير ..يُشاهد تاره . و يُقبلها تارة أخُري ..
حتى تحدث إليها قـائلآ )

،
ـ جـاسر " سجود
ـ سجود برقه " نعم يا حبيبي ؟
ـ جاسر " انا من بُكره إن شـاء الله . هاجى من الشغل علي 9 كده
ـ سجود و إعتدلت فى جلستها بحُزن " إيــه !! ليه يا جاسر
ـ جاسر بتنهد " خدت عمل إضافي فى الـبنكـ . علشان المُرتب يذيد
ـ سجود بحُزن " بس كده حرام و الله يا جاسر . انا طول اليوم قاعده لـوحدى . وما بصدق تيجى الساعه 6 . علشان تقعُد معايا . و أطمن و أنا فى حضُنكـ
ـ جاسر ببتسامه حزنه و يُقبلها من رأسها " معلش يا حبيبتى . إستحملى . أنا لازم أجى علي نفسي علشان أقـدر أوفر لكـ الحياه إللي كُنتى عايشاها فى بيتكوا . و كمان علشان أجب لكـ عربيه بدل إللي حرمتها منكـ السنه إللي فاتت .. ده غير إن أنا أنانى علشان مخليكى تأجلى حملكـ لحد دلوقت . بسبب إن أنا مش هقدر أصرف عليكم
ـ سجود بحُزن " يا حبيبي و غلاوتكـ عندى أنا ما عايزه عربيات ولا عايزه أى حاجه .. أنا مش بروح غير عند اهلي بس . و فيها إيه لما أركب مواصلات ..
و كمان علي الحمل . انا مش زعلانـه . مش مُهم أخلف رغم إن نفسي من زمان أخلف منكـ . بس خلاص طالما دى رغبتكـ مش هعارضكـ عليها

ـ جاسر ببتسامه و يُقبل يدها " و الله العظيم عارف إنكـ أصيله و بتحبينى . بس معلش سبينى علي راحتى
ـ سجود " يا جاسـر . أنا نصيبي فى البنكـ من فلوس بابا . كبير جدآآآ . مليش إخـوات و كُل ثروتة ليا أنا . إحنا ممُكن يا حبيبي ناخد منُهم و أأ
ـ فقاطعها بغضب مما إنتفضت أثر رخاوة صوته " لأ . لأ .. قُلت لكـ مية مره . فلوسكـ دى مُحرمه عليا لـ يوم الدين . مش أنا إللي أصرف من فلوس مراتى يا سجود
ـ سجود بـدموع خانقه " يا حبيبي و الله مش قصدى . أنا بقول إن دى فلوسي أنا و أأ
ـ فقاطعه بغضب مرة أخُري " أهو إنتى قُلتى . فـلوسكـ إنتى . إصرفي منها عليكى .. انا لأ ..
مفــــهـــوم ؟ !!
ـــ
( نظرت إليه بـتوجس تام و حُزن . ماذا تفعل وصت هوجة رخاوة صوته . و غروره المُعتاد . لـيس كبرياء أو عزة نفس . ولكن غرور بالفعل .. حتي لا يعترف بـهفوته و غلطه الدائم أمام الفراشه البريئه " ســجـود "
https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...642698ca01.gif
،
( ظـلت عدة ايام . تجلس وحيده فى المنزل . تنتظر عودتة من العمل .. حتى لا تُطعم ذاتها . إلا بـرفقته . كانت تُشعر بالسعاده و هى تتناول الطعام بالنظر إليه . وهو أيضآ . ولكن الطبع يغلب التطبُع . كما يقولون فى الأساطير الكلاسيكيه . ذو عهد مر منُذ زمن بعيد ...
حتى كان يقف بالـشرُفه ليلآ . يُنفس دخان سيكارته .. مما وجد من تُعانقه من الخلف بـدفئ و عشق ممزوق من القلب . حتى إلتفت إليها ببتسامه الجاذبه قـائلآ إليها .. )
ـــ
ـ جاسر " سـجود !! جيتى بدرى يعنى من عند مامتكـ !!!
ـ سجود ببتسامه عاشقه ولفت ذراعيها حول رقبته " أنا مكُنتش اصلآ عند ماما يا جاسر
ـ جاسر بنظارت عبثه " أمُال كُنتي فين يا سجـود ؟
ـ سجود ببتسامه و قبلته من شفتيه " غمض عينكـ الأول و إنت تعرف
ـ جاسر بتنهد غاضب " سـجـــود . هتقولى كُنتي فين ؟ ولا مش هيحصلكـ طيب !!
ـ سجود بخبُث وقهقهت بـرقه بالغه " هههههة . هقولكـ و الله العظيم . بس غمض برضُه عينكـ الأول
ـ جاسر بنفاذ صبر" اللهم طولكـ يا روح ..
،
( تــابع وهو يغُلق جفونه )
ـ أهـــو . خلصي وقولى
ــ
( وضعت " سـجود " مفتاحآ ذهبيـآ أمام أعينه . حتي إبتسمت بـعشق تام . قـائلآ بـصوت هادئ )
،
ـ سجود " فـتح بقـي
ـ جاسر و أتي الضوء إليه مرة أخُري قائلآ بتساؤل مُندهش وهو ينظُر إلي هـذا المُفتاح " إيـه ده ؟
ـ سجود ببتسامه عاشقه وقبلت وجنتيه " كُل سنه و إنت طـيب يا حبيبي .. الـنهارده عيد ميلادكـ
ـ جاسر متذكرآ " أوبـــا .. هههة تصدقي و الله ناسي .. و إنتي طيبه يا حبيبة قلبي يارب
،
( تــابع )
ـ بس مقلتليش برضُه إيـه ده ؟ و إيه دخل ده بسؤالي عنكـ !
ـ سجود ببتسامه " بُص كده فى الـشارع . هتلاقي عربيه ادام البيت بالظبط لونها أسمـر وكبيره .
ـ جـاسر و نظر إلي " أهــا فعلآ . شكلها حلو أوى
،
( تــابع بخبُث متسائل )
ـ مـالها بقي العربيه دي ؟ !
ـ سجـود بعشق تام " دي gtsrs911
أحدث أنواع العربيات فى القاهره . هدية عيد ميلادكـ يا حبيبي

،
( إقتربت إليه حتي تُعانقه . مما دفعها بـقوه إلي الخلف . قـائلآ بـغضب تام وغرور مُعتاد )
،
ـ جـاسر " مين قالكـ اصلآ إن انا عاوز عربيه . مين قالكـ تتصرفي من دمـــــاغكـ !!
ـ سـجود بإندهاش تام و ترقرقت الدموع داخلها " جج ج جـاسر أأ أنا مم معملتش حاجه . أأ أنا بس كُنت عايزه أفرحكـ و أأ
ـ فقاطعها بـغضب و أحاديث كاذبه " و تذلينى . و تشوفي نفسكـ عليا ! . و إنتي عارفه إن بكــره الإسلوب ده .. مش كده ؟.
ـ سجود ببُكاء وصوت مُتطقع و إنقلبت سعادتها إلي حُزن " جج جاسر . و الله العظيم ما أقصد حاجه .. أأ أنا كتبتها بإسمكـ يعنى تعتبر بتاعتكـ . انا مليش فيها حاجه . لل لو زعلان . ممُكن تعتبرها سُلفه . و إبقي سدد لى حقها فى أي وقـت
ـ جـاسر بـغضب تام كاد أن ينفجر " إخــرسي . انا مش عاوز منكـ حاجه . مش أنا إللي مراتي تصرف عليا يـا مــدام . عاوزاني أركب عربيه بـ فلوسكـ . و اصحابي عارفين إن إللي جاي معايا علي قد إلـلي رايح .و طبعآ هيعرفوا بإنها بـفلوسكـ إنتى . ووقتها أبقي سواق الهـانم ..
،
( تـابع علي غير إرادته من احاديث )
ـ إنتي إنـسانه متخلفه . معرفتيش تحافظي علي حُبي ليكى . ولا عرفتى تفهمينى . تعرفي إن الحاجه دي بضايقنى . وتعمليها , لإنكـ إنسـانه غــبــيه
ـ كفـــــــــايه بــــــقــي
...
( كـان هذا صوت " سـجود " التى تحدثت إليه بـغضب باكي تام . تشعر بضيق بـداخلها مُنذ زمن . و ارادت أن تنفجر بما بها من غضب نحوه . وإنالة عدم الكـرامه إليها )
ـ حرام عليكـ . إنت إيه يا أخي مبتحسش ! .. معندكش دم .. أعملكـ إيه علشان أرضيكـ !!
ده انا مستحمله منكـ إهانات من وقت جوازنا . و أقول معلش . عدى علشان بحبكـ .يارتها كانت عزة نفس منكـ !! . إلا إنك واحد مغرور .. رفضت كُل إللي إتقدمولى علشانكـ . علشان ابقي معاكـ .
وأهو ربنا عاقبني علشان إشتريت لكن إنت بعتني ..
ربنا يكسر بـخاطركـ زى ما كسرت بـخاطرى دلـوقت . وربنا وحده يعلم بـنيتى معاكـ .. .. بس كفايه لحد كده . انا جيت علي نفسي كتير علشانكـ . سمعت إهانات و قلة ذوق منكـ . برضُه علشانكـ .
نزلت من سابع سما لـ سابع أرض . بـرضُه علشانكـ .
و مفيش مُقابل لـ كل ده منكـ ليا ..
ده أنا أقل كلمه منك حلوه بتفرحنى ..
الكرامه متبقاش بالشكـل ده ! لازم تفرق بين كُل أفعالى معاكـ حُب . مش علشان أكسر عينك و أذلكـ زى ما بتقول ! .
حرمتنى من الخلفه . و تعبت برضُه بسببكـ .. عُمر الفقر ما كان عيب . لكن قلة الذوق و عدم المشاعر هى إللي أكبر عيب و غلطه الواحد ممُكن يعيش فيها .
تلت سنين و متغيرتش يا جـاسر ... و للأسف إنت فعلآ إللي معرفتش تفهمني

،
( تـابعت بحزم باكي تام )
ـ طـــلقـني
ـ جـاسر بإندهـاش و حُزن اثر حديثها السابق " إيــه !! إنتي بتقولى إيه يا سجود !!
ـ سجود بحزم تام " سجود بتاع زمان ماتت خـلاص من اللحظه دي .. و من دلـوقت هرجع تاني لـ بيت أهلي . بيتى فعلآ إللي حسه بيه بـكرامه . مش ذُل و أرف زي هنا . مش مع أشخاص . مغروره ذيكـ . مبتحبش غير نفسها و بس ..
.....
( تـابعت وهي تذهب إلي الغُرفه . حتي تلملم أشيائها .. مما سد عليها الطريق قـائلآ بـ لهفه )
،
ـ جاسر " سـجود .. إنت إيـه إللي جرى لكـ .. التناقش ما بنا ميبقاش بالشكل ده !
ـ سجود بغضب ونزعت قبضت يده نحوها " نـزل إيـدكـ . ملكش دعوه بيا من الساعه دى . أنا گُنت عايشه فى أرف معاكـ . بسبب إسلوبكـ الرخيص إللي مش عارف تتعامل إزاى مع مراتكـ ! ..
طلقنى يا جاسر . طلقنى و إلا و الله ما هتشوف منى غير كُل ذل فعلآ . فى المحاكم

ـ جاسر بـغضب " سجود . انا بحبكـ . و مقدرش أطلقكـ بسبب سوء تفاهم بسيط زى ده و أأ
ـ فقاطعته بغضب و بُكاء " كسر الخاطـر عندكـ . بقي سوء تفاهم بسيط !!!!
ـ جـاسر بتنهد و مسح علي شعره بـقوه " أنا أسف يا سجود أنا و الله العظيم بحبكـ ووأأ
ـ فقاطعتها وهى تذهب و تحمل حقيبتها فى يدهـا " مفيش كلام ما بـنا . و طلقنى يا جــاسر . طــــــــــــلقــني بقولكـــ
ـ جاسر بـغضب و تنهُد سريع " إنتى طالق يا سـجود
https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...642698ca01.gif
،
( الـوقت مر بـصعوبه بـالغه علي أبطالنا ..يفتقد كُل منهما الأخر . خـاصة " جـاسر " شعر فى هذا الـوقت بإحتياجه إليها ..
حتى جلست " سـجود علي فراشها من الحرير .. فى بيت أسُرتها .
تبكـي بـصمت تام . تحترق بـداخلها الالاف الـمرات ..
ماذا فعلت حتي يكون هذا جزائها ؟
دلـفت إليها ولدتها فى نهـاية النهار ...
جلست أمـامها علي الفراش متُنهدآ إياها قائله )

،
ـ دولت " سـجود
ـ سجود بصوت باكى خانق " أيـوه يا ماما !
ـ دولت بحُزن " و اخرتها يا سجود ! تلت شهور .. إنتى لا بقيتى تاكلي ولا تشربي من وقت طلاقكـ من الزفت ده و أأ
ـ فقاطعتها سجود " أرجوكي يا ماما . بلاش علشان خاطرى تجيبي سيرته . ربنا يسهل له بقي
ـ دولت بـغضب مگتوم " فى كلمتين كتماهم جوايا من وقت ما وافقت علي جوازك انا و ابوكـي من إللي إسمه جاسـر ده . و جه الوقت إللي أقولهملكـ . علشان خلاص كده كتير علي نفسكـ
ـ سجود ببكُاء فقط " ــــــــــــــ
ـ دولت بحزم تام " الـراجل إللي ميقدرش مراتُه و يكسر بخاطرها . و يحسسها دايمآ إنها قُليله حتي لو مكانتها كبيره عند الكُل ! تبقي كبيره عليه أوى كلمة راجـل ..
ربنا مش بيرضي بالظلم .. إللي ميخلكيش نور في عينُه . متخلهوش تراب تحت رجليكي .. و انا كُنت عارفه بإن ده هيحصل ما بنكـوا . . بس صعبتى عليا و وافقت عليه .
انا لو شايفه بإن ده إنسان عندُه عزة نفس و كرامه ! أقـول معلش . معذور . وفيها إيه .
لكـن ! ده إنسان مشفتش فى غروره و لا قلة ذوقه

ـ سجود بـغضب باكي " ماما . أرجوكي انا مش عايزه اسمع كلام فى الموضوع ده . و الله لو هموت ما هرجع له تاني .. و لو كُنت بفكر فيه . ف دي حاجه غصب عني . متعاقبنيش بـ حاجه مش بإيدى أمنعها ..
جـاسر كان صفحه فى حياتي و إتقفلت . و للأسف هو إللي قفلها ..
انا عملت إللي عليا و ذيـاده معاه . و أعدي و اقول مش مهُم . كفايه إن أنا فى حضُنه . حرمت نفسي من الأطفال . قُلت مش إشكال . جايز عايز يوفر لنا بعد كده مُستقبل كويس و حياه مضمونه ..
لكن توصل بـكسر خاطرى . ويكسفني !!! و يتهمني بإن بــذله !!
لأ يا مامـا .. مبقاش سجود رائـف . إلا و ذليتـه فعلآ

https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...642698ca01.gif
،
( كـان بـ مكان عمله .. يُشرد بها بالفعل . نادمآ عما فعله بها .. قائلآ فى مُخيلته )
،
ـ جـاسر " سجـود واحشتني بجد . تلت شهور بعيد عني .معرفتش قيمتها فعلآ غير دلـوقت .. مش عارف أوصلها و مكسوف اوريها وشي ..
بس ليها حق . إللي أنا عملتُه فيها مكنش كفايه إنها تكرهني و بس ! . لأ . دي تمحينى من حياتها تمامآ . بعد كُل الحُب ده !!

،
( تـابع بـحُزن تـــام )
ـ واحشـتني
..
ـ إلحق يا مستر جاسر

ـ جـاسر و إنتبه إلي إحدي موظفي البنكـ " خير يا ممدوح فى إيـه ؟
ـ ممدوح بـلهفه عارمه " البورصه وقعت خـالص يا مستر جاسر .. و البنوكـ كُلها و الشركات هتفلس ... لـ فتره كبيره . و قُليل إللي هيلاقي شغُل فى الزمن ده تاني .. بيتنا إتخـرب يا مستر جـاسر
،
( و قـع الخبر كـالصاعقه علي جـاسر . حتي ضرب علي يده بالمكتب و بـغضب تام . علم فى هذا الـوقت بـ عقاب ربه إليه . بسبب الظلم الحاد إلي زوجته السابقه . الجميله " سجود رائف "
https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...642698ca01.gif

،
( بـعد عدة أيام قليله . و إنهيار الوضع لدي جاسر . و إغلاق جميع الأبـواب فى وجنتيه ..
حتي لجأ إلي فكرة ما . بـها يتحدث بها مع حبيبته المفقوده إليه . و لـ وضعه مرة أخُري ......
........

أجـلب خط أخرى إلي هاتفه . و دعي ربه بأن يستمع إلي صوت حبيبته ..
وبالفعل بعد ثوان . إستمع إلي صوتها الرقيق الحزين قائله )

،
ـ الـــو
ـ جاسر بلهفه " وحياة أغلي حاجه عندكـ ما تقفلي يا سجود .. أرجوكي
ـ سجود بإندهـاش و سعاده بـ داخلها " جـاسر !!!
ـ جـاسر بحُزن تام " جـاسر إللي محبش حد غيرك . و لاهيحب حد قدكـ .. إللي الدُنيا جت عليه . انا خسرت كُل حاجه يا سجود . انا بقيت علي الحديده . ربنا خدت لكـ حقكـ مني .
ـ سجـود بإندهاش علي غير إرادتها " إنت بتقول إيــــه !!!! إنت كويس يا جاسر
https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...642698ca01.gif
،
( تـقابلت معُه بعد النصف من الوقت .. فى إحدي الأماكن ذو رقُي عالي .. مما وجدته يجلس بحُزن تام . شاردآ لـ ابعد حد ..
حتي جلست امامه . وتلاشت ما حدث . مُتسائله إيـاه )

،
ـ سجود " جـاسر !! إنت كويس ؟
ـ جاسر ببتسامه حزنه للغايه " مكنتش عارف إنكـ بتحبينى للدرجه دي يا سجـود . و إنك هتيجى تقابلينى فعلآ
ـ سجود بحُزن و نظرت إلي إتجاه اخر " لـو سمحت يا جاسر . قولى كُنت عاوزني فى إيه ؟
ـ جاسر بتنهد حزين و مال جسده الجذاب إلي المام . خلع نظارته الشمسيه " الدُنيا إدتني ظهرها كـالعاده يا سجود .. بس المره دي أشد بقي و الضربه كانت قويه.
،
( تـابع بـعشق صادق فقده )
ـ انا بعشقكـ يا سجود . و الله العظيم ما حبيت فى حياتي غيركـ . انا عارف والله إن أذيتكـ كتير . و إستحملتى كتير مني . من إهانات و ذل و شتايم . بس برضُه بحبكـ . انا طول عُمرى متربي بإن محدش يشوف نفسه عليا . حتي لو حد بحُبه .. ولما جبتى لى العربيه . حسيت بإن عاجز مش قادر أسعدك زي ما إنتي دايمآ بتسعدينى يا سجود ..
كُنت هوافق علي أى هديه منكـ ليا . بس لما أقدر أردهالگـ . و اغلي كمان ..عرفتي ليه انا كُنت برفض أي حاجه منك يا سجود !!

ـ سجود ببُكاء هادئ و عشق بـ داخلها " إنت فاهم غلط يا جاسر . عمر الحُب ما كان بالهدايا أو بالعربيات . أو اى حاجه تخص بالفلوس !!
الحُب ده بيبقي إحساس . كفايه كلمة ربنا يخليكى ليا . دي عندي بالدُنيا كُلها . كفايه إحساسكـ بيا . وجودك جنبي اصلآ ده كان أكبر سعاده عندي .
مكنتش بحب أزعلكـ , و كنُت باجي علي نفسي كتير علشانكـ . بس زهقت جبت اخرى . أنا إنسانه مهما گان
خاصة بعد موضوع العربيه . و إنكـ خليت الجيران كُلهم يقولوا عليا بإن انا لا سمح الله جايبه لكـ مُخدرات فى بيتكـ . او جريمه

ـ جـاسر و قبض علي يدها فاجأه مما إرتكبت " سمحينى علشان خاطرى يا سجود . إنتي عندكـ حق فى كُل حاجه بتقوليها و الله . انا مش عاوز غير حُضنكـ بس ليا .. عيل و غلط يا سجود . إطُلبي مني أى حاجه أنفذهالكـ . اى حاجه تخليكى ضامنه بإن مش هأذيكى تاني بـ كلامي الجارح ليكى و القاسي ..
عاوزكـ يا سجود . عاوز اخلف منكـ . متحرمنيش منك علشان خاطرى ..
وهشتغل و هقبل أى حاجه تديهالى يا روح قلبي . و مُتأكد بإنكـ هتوافقي تعيشي معايا علي أى حال . لإنكـ بنت اصول يا سجود ..
وربنا يعلم إنك مكنتيش بتروحي من علي بالي من وقت إللي حصلي . وماما إهانتني جامد . و بابا و إخـواتي . كلهم بيحبوكي .
بس مش قد حُبي و غيرتي عليكى .. لما الاقيكى مع حد تاني غيرى

،
( تــابع بعشق )
ـ ونبي ما تحرمنى منكـ يا سجود .. إدينى فُرصه أخيره
......
( إرتباكـ بداخلـها من مشاعر مُختلطه . حائرة بين قلبها و عقلها . خائفه من مطاف بعيد المنال .. هل سـيعود إليها مرة أخُري أم !!!
أفاقت من شروده علي صوته الحزين قائلآ )

،
ـ جـاسر " سكوتك ده معناه إنكـ رفضاني فى حياتك تاني يا سجود !!!
ـ سـجود بتنهد حزين " لو عاوزني فعلآ اوافـق علي طلبكـ يا جاسر . و أرجع ليك تاني .. و أديكـ فُرصه اخيره ...
،
( تــابعت ببتسامه حزنه )
ـ تـاخد العربيه إللي جبتهالك فى عيد ميلادك . فى اليوم المشؤم .. وتبعها . لإنها بإسمكـ لسه . وتاخد فلوسها و تعمل مشروع ليكـ من جديد . العربيه هتجيب كتير .
و إعتبرها سُلفه . تسدد فلوسها ليا زي ما تحب و فى أى وقت . وهوافق أخد الـفلوس منكـ صدقنى .
وتبدأ حياتك من جديد . انا عاوزكـ سعيد و مبسوط فى حياتكـ دايمآ . وتوعدني أدام ربنا . إنك متهنيش ولا تضايقنى لما أجبلكـ اى هديه تعبر عن حُبي ليكـ .حتي لو بسيطه يا جاسر . خلي الحياه ما بنا مُبسطه وجميله

ـ جاسر ببتسامته الـجاذبه و قبل يدها " أوعدك أدام ربـنا بُكل حاجه حلوه هتيجى يا سجود . و هاخد العربيه و بـفلوسها هعمل مشروع خاص ليا لوحدي . و نخلف و نبدأ حياتنا من جديد ..
يا بنت الأصـول يا أغلي بنت فى الكون ..
انا كُنت مُغفل و أعمي فعلآ من حُبكـ ليا ..

ـ سجود ببتسامه عاشقه " بحبكـ يا جاسر
ـ جـاسر وقبل يدهـا بـعشق " وانا بمـوت فى نبضات قلبكـ يا سجودتي
...
#تـــمــت_بـحـمـد_الـلـه
:bsmile (18)::bsmile (18)::bsmile (18)::bsmile (18)::bsmile (18):
،
إنتهت قصتنا . بـموافقة بطلنا المُتعجرف بـالعيش مع حبيبته علي نمط الإسلوب اللين .وعودة القزع أى السحاب المُفترق . بين " سـجود , جـاسر "
أدم لا يكون شئ بـ دون حواء . و العكس أيضآ . ليس عبآ بان تُساند الزوجه زوجها فى وقت الـشده .
التعبير عن الحب بالأفعال . لا يكون تقليل من شأن الأخـر . فـ هو أمان و حُب للطرفين ..
تفهم زوجتكـ . و تفهمي زوجكـ .. بأن الكرامه فى الحُب لا تُعني رفض إسـلوب اى منهما بالتعبير بـ مشاعره الداخليه نحو الشخص الأخـر ..
نحن فى عالم تتقلص به المشاعر .. عندما تجده . تمسكـ به . وكُن علي يقين بأن هذا الشخص . يُريد إسعادكـ عاطفيآ . وليس ماديآ علي الإطـــلآق ........

https://up.kntosa.com/uploads/kntosa...1817150335.png


الساعة الآن 03:19 AM

Powered by vBulletin® Version 3.8.11 Beta 4
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions Inc.
new notificatio by 9adq_ala7sas
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.